Naga Meditatie


Trainen van Zintuiglijk Gewaarzijn – Naga Meditatie

Trainingsles 1/3:
Bij het trainen van het zintuiglijk gewaarzijn, staat het lichaam centraal. Als een rots in de branding. Voel wat je voelt, zie wat je ziet, hoor wat je hoort, proef wat je proeft en ruik wat je ruikt. Laat daarbij de waarnemer het waargenomene zijn. Zeg dus niet tegen jezelf: Ik weet dat ik proef, ik weet dat ik voel… maar geef je daarentegen 100% over aan het voelen, proeven, e.d.. Alleen op die manier overstijg je direct alle grillen van de geest, zonder deze daarbij te veroordelen! Ook is het hier belangrijk te begrijpen, dat er geen sprake is van een bepaald patroon dat je behoort te volgen. Bijvoorbeeld: dat je als eerste naar je ademhaling gaat of naar het puntje van je neus! Nee, ervaar simpelweg spontaan wat het eerste bij je binnenkomt, en dan… en dan… en dan.. Geef je hier volledig aan over! (PS Dit alles kun je zittende doen, liggende, lopende. Altijd.)

Trainingsles 2/3:
Een signaal om de training direct op te pakken is geestelijk lijden. Ga dan direct naar wat je hier en nu – al – spontaan ervaart. Het maakt nimmer uit welk ‘verhaal’ van een zintuig het eerste bij je binnenkomt! Misschien hoor je en zie je een mus tjilpen of voel je als eerste je zitvlak, et cetera. Geef je volledig over aan deze golf van zintuiglijk ervaren. De geest zal dan moeten verdwijnen. Vorm nimmer een centrum tegenover dit ervaren maar ervaar volledig! Er is dan niemand die ervaart. De waarnemer en het waargenomene zijn dan een.

Trainingsles 3/3:
Ik vraag je niet iets te ervaren, wat er niet is. Ik vraag je geen bepaalde ervaring te creëren! Ook is het beslist niet de bedoeling dat je een bepaald patroon volgt, bij het zintuiglijk ervaren. Het gaat om die ervaring, die geheel spontaan het eerste bij je binnenkomt. Het maakt dus niet uit, welk zintuig als eerste aan het woord is (reageert). En welke ervaring daarop dan weer zal volgen, et cetera. Het lichaam zal op deze manier een poort blijken te zijn naar een geheel nieuw innerlijk leven. Met andere woorden: ervaar wat je ervaart. Voel wat je voelt, hoor wat je hoort, zie wat je ziet,… Wees hierin niet afstandelijk maar laat de waarnemer het waargenomene zijn! Hierdoor zal de geest niet zijn programma kunnen doen: van wat het heeft en niet wil hebben. Wat je niet hebt en wel wil hebben. Je geest is gewend de hele dag zijn eigen staart na te jagen. En de teleurstelling daarbij geeft de ervaring van geestelijke pijn, nietwaar? 35 Bij deze training (praktijk) wordt deze geest niet geoordeeld maar simpelweg direct overstegen! Dat is alles. Daarbij zal dan steeds meer of direct gewaarzijn zelf worden ervaren, zonder poespas!

Weetjes:
– Naga Meditatie (trainen van…) ontstond in de periode 2017 – 2021! – Bij deze meditatievorm speelt geloof of ongeloof geen rol. – In een bepaalde houding zitten, speelt geen rol. – De zintuigen worden niet ergens op gefocust als oefening. – Hier en nu, daar waar je bent, kun je je zintuiglijk bewustzijn trainen. – Puur bewustzijn heeft geen oordeel over ons, over onze gedachten, gevoelens en fysiek.

EXTRA INFO – PDF